Test: Peugeot 308 CC 1.6 THP 200 KM – RCZ bez dachu

Peugeot 308CC test

Peugeot lubi niestandardowe zagrania i chętnie wypuszcza na rynek samochody typu RCZ, czy 308 CC. Te nietypowe samochody mają wspólną bazę – jest nią, teoretycznie zwykły kompakt, 308.Peugeot 308CC test

Peugeot 308 CC i RCZ – z jednego pieca

308 CC i RCZ powstały na bazie 308, co szczególnie rzuca się w oczy wewnątrz pojazdów. Duża, tradycyjna kierownica informuje nas, że mamy do czynienia z designem z roku 2007. Mimo to jest nowocześnie, jak to w Peugeot…
Aby stworzyć auto nieszablonowe trzeba było 308-kę odpowiednio zmodyfikować. Mamy więc utwardzone, sportowe zawieszenie, mocne silniki i zmodyfikowane, aerodynamiczne nadwozie. Napęd na przednie koła to niekoniecznie wada. Auto nie zachowuje się na drodze jak BMW, ale to właśnie ten koncern jest twórcą silnika 1.6 THP 200 KM spod maski Peugeota. Przy okazji, francuski samochód jest nieporównywalnie tańszy od sportowców z klasy premium.

RCZ i 308 CC to nie to samo

Peugeot RCZBłędem byłoby wrzucanie Peugeota RCZ i 308 CC do jednego worka. Różnica między nimi jest podstawowa. CC to kabriolet z elektrycznie chowanym dachem. Otwarta konstrukcja wymusiła usztywnienie karoserii, przez co samochód waży aż 1535 kg (wersja 1.6 THP 200 KM). Swój ciężar ma też mechanizm do elektrycznego składania dachu. RCZ jest dużo lżejszy – w tej samej wersji waży zaledwie 1297 kg. Siłą rzeczy auta różnią się więc także osiągami. RCZ przyspiesza do 100 km/h w 7,5 s – o 0,8 s szybciej niż 308 CC.

Czym nadrabia 308 CC? Paradoksalnie funkcjonalnością. Oba samochody są teoretycznie czteroosobowe, ale w przypadku RCZa miejsca z tyłu brakuje nawet dla małych dzieci. W 308 CC zasiądą nawet dwie dorosłe osoby o przeciętnym wzroście. Nawet przy złożonym dachu nie będzie im bardzo niewygodnie. CC ma także większy bagażnik, lecz oczywiście tylko wtedy, gdy dach nie jest złożony.Peugeot 308 CC - wnętrze

Jazda Peugeot’em 308 CC

Silnik 1.6 THP, znany m.in. z MINI, jest genialnie wykonaną jednostką. Jego największą zaletą jest elastyczność. Przy spokojnej jeździe potrafi zadowolić się niespełna 7 l benzyny na 100 km. Gdy korzystamy bez opamiętania z wszystkich 275 Nm, dostępnych już od 1700 obr./min. (!) spali nawet kilkanaście litrów. Brzmienie jednostki to melodia dla uszu fanów sportowych maszyn. Sztywno zawieszone auto świetnie sprawdza się w zakrętach i praktycznie nie pozwala się wyprowadzić z równowagi. Po dziurawych drogach lepiej jednak 308 CC w ogóle nie jeździć, lub zachować umiar przy dodawaniu gazu.

Peugeot 308 CC/RCZ a konkurencja z klasy premium

Samochody grupy PSA mają aspiracje dotyczące członkostwa w elitarnym gronie klasy premium. Nie chodzi tu tylko o opisywane modele, ale także o całą linię DS Citroena. Kabriolet Peugeot wypada całkiem nieźle na tle konkurencji z wyższej półki. Przede wszystkim ze względu na relację ceny do jakości. Topowa (najdroższa) wersja 308 CC kosztuje 121 900 zł. Pozbawiony dachu Roadster od BMW – Z4, kosztuje co najmniej 155 900 zł  (2.0 184 KM). Audi TT w wersji roadster, do którego 308 CC bywa porównywany ze względu na stylistykę, kosztuje co najmniej 141 800 zł (1.8 TFSI 160 KM). Pomińmy porównanie silników, gdyż gwarantują one podobne osiągi. W kwestii wyposażenia góruje tańszy Peugeot. Ma też dodatkowe dwa miejsca dla pasażerów z tyłu. Jego nadrzędną wadą jest za to brak opcji wyboru napędu na wszystkie koła oraz automatycznej skrzyni biegów. Ale konkurencja wyposażona w te dodatki jest droższa o niemal 100 %!Peugeot 308 CC

Ile kosztuje pozycja marki, czyli wartość Peugeot 308 CC

308 CC jest jednym z niewielu samochodów, w przypadku których ludzie zaskakują się pozytywnie spoglądając w cennik. Większość przypuszcza, że cabrio z mocnym silnikiem i bogatym wyposażeniem musi kosztować ponad 200 tys. zł. Peugeot udowadnia, że to nieprawda, karcąc nieco marki premium za bezzasadne zawyżanie cen samochodów, produkowanych na bazie elementów z tańszych modeli. Wszystko jest kwestią pozycjonowania marki, nie prawdziwej wartości samochodu. Wpadkę zaliczyli kiedyś włodarze Nissana, wypuszczając model GT-R w przesadnie niskiej, jak się okazało cenie (więcej). Teraz cena jest systematycznie podwyższana z roku na rok.

Peugeot 308 CC jest na rynku już kilka lat i prawdopodobnie wkrótce czeka go przemiana generacyjna. Biorąc pod uwagę to, co oferuje obecny model, bez wątpienia mamy na co czekać.

Peugeot 308 CC 1.6 THP 200 KM – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1598 cm3 / t. benz. / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 200 /5800
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 275/1700
Prędkość maksymalna (km/h) 237
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Średnie zużycie paliwa prod./test 7,0 l / 7,1 (!) l 100km
Pojemność bagażnika 226/403 l
Masa własna 1535 kg
Poj. zbiornika paliwa 60 l
Cena modelu testowego 121 900 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS + AFU, ESP, ASR, REF
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • radioodtwarzacz CD/MP3
  • skórzana tapicerka
  • port USB
  • światła do jazdy dziennej
  • elektrycznie sterowane, podgrzewane fotele kierowcy i pasażera
  • nawigacja GPS + system audio JBL (dopłata 3300 zł + 1900 zł)
  • czujniki parkowania
  • Bluetooth
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • elektrycznie składane lusterka
  • kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • system ISOFIX
  • aluminiowe felgi 18”

2 myśli na temat “Test: Peugeot 308 CC 1.6 THP 200 KM – RCZ bez dachu”

  1. ciekawy samochód, z perspektywy czasu zastanawiam się czy 2.0 ehdi +remap nie będzie ciekawszą opcją niż nawet 1.6thp 200+ mapa. ponad 500Nm i 220KM przeciw benzynowym 230KM i 340Nm na stage 1 robi różnicę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.