1.6 THP Międzynarodowym Silnikiem Roku 2012

Peugeot RCZ

Przyznam się, że ucieszyła mnie informacja, że silnik PSA – 1.6 THP znowu został nagrodzony. Tym razem wybrano go Międzynarodowym Silnikiem Roku 2012.

Peugeot RCZ

Silnik Citroena i Peugeota i… BMW

Nagroda wędruje nie tylko w ręce grupy PSA, która mocno promuje swoją jednostkę. Nie byłoby tego silnika, gdyby nie BMW. To niemiecka firma, pozwoliła Francuzom skorzystać z własnej technologii. Ci po prostu nie zmarnowali świetnej okazji.

1.6 THP zgarnął wyróżnienie w kategorii silników o pojemności od 1.4 do 1.8 l. Czterocylindrowiec z turbiną i wtryskiem bezpośrednim zostawił w tyle konkurencję z wielu powodów. Szczególnie jednak chwalono jego ekonomiczność (niedawno obniżono średnie spalanie o kolejne 10 %) i dynamikę.

Mogę pochwalić wybór jury, złożonego z 76 dziennikarzy z 36 krajów, ponieważ sam mam wyłącznie dobre doświadczenia z tym silnikiem. Zwłaszcza z topową wersją Turbo o mocy 200 KM.

1.6 THP 200 KM jest najlepsze

200-konna jednostka montowana jest w Peugeot RCZ, 308 CC i 308 GTi oraz Citroenach DS4 i DS5. Szczególnie wybornie korzystanie z niej smakuje w sportowym RCZ-ie (mój test). Ten bolid zapewnia niesamowitą frajdę z jazdy (jak na to, co oferuje jest niezwykle tani na tle konkurencji). W wersji z silnikiem 1.6 THP 200 KM przyspiesza do ,,setki” w 7,5 sekundy. I jest to przyspieszanie bardzo odczuwalne.

Nie same osiągi są jednak główną zaletą 200-konnego RCZ. W przypadku sportowych aut, podawane przed producentów średnie wyniki spalania, zazwyczaj można wkładać między bajki. Tymczasem RCZ przy normalnej (co w tym przypadku oznacza po prostu ,,niewyczynowej”) jeździe, pali średnio około 7 l paliwa!

Auto ma 200 KM, pali 7 litrów

Zastanawiałem się niejednokrotnie jak ta świetna jednostka spisuje się w codziennej eksploatacji. Jej konstrukcja jest przecież, delikatnie mówiąc, bardzo skomplikowana. Zabiegi, których celem była redukcja spalania, wprowadziły dodatkowe zawiłości (m.in. odłączana pompa wody).

1.6 THP – awaryjny, czy nie?

Poszukałem opinii na forach, ale nie znalazłem zbyt wiele. Zdarzyło się, że ktoś narzekał na to, że Citroen, czy Peugeot z silnikiem 1.6 THP psuł się strasznie jeszcze na gwarancji, a w serwisach nikt nie potrafił go naprawić. Nie brakowało jednak także wpisów użytkowników, którzy jeżdżą RCZem i nie stwierdzają żadnej awarii mimo sporych przebiegów. A RCZa nie kupuje się raczej do spokojnej jazdy.

Nie podejmę się oceny trwałości silnika BMW i PSA. Jest ku temu za mało przesłanek. Chętnie sam dowiedziałbym się, jak sprawuje się 1.6 THP, po większym przebiegu. Na takie opinie trzeba jednak pewnie jeszcze poczekać, bo to stosunkowo nowa jednostka. Póki co, gratuluję wyróżnienia. Było zasłużone.

 

28 myśli na temat “1.6 THP Międzynarodowym Silnikiem Roku 2012”

  1. No dobra – posiadam Citroena C5 z silnikiem 1.6THP (155KM). I generalnie silnik jest OK, elastyczny, oszczędny, nie bierze oleju. Ale mój Citroen przy 55000 km przebiegu puscił olej na drogę (rozsypał się uszczelniacz wału korbowego), a od jakiś 45000 km hałasuje strasznie przy 2500-3000 obr/min przy zimnym silniku. Nikt nie potrafi tego naprawić. A właśnie teraz przy 57000 pojawiła sie ikona awarii silnika i auto weszło w tryb awaryjny… jutro serwis i ciekawe co wyjdzie z tego…

  2. Mój DS4, który zakupiłem w 2012 tyle razy był już w serwisie, że straciłem już rachubę, tak samo jak ilość komunikatów, które wyskakiwały informując o awarii silnika, przyczyną ich do tej pory było: czujnik temperatury zintegrowany z termostatem wymieniono go dwukrotnie, czujnik poziomu poziomu płynu chłodzącego, czujnik temperatury zewnętrznej, jakiś czujnik dolotu powietrza do turbiny, nieszczelny obieg płynu chłodzącego, który wymuszał ciąłe dolewanie płyny chłodzącego, na tą chwile po ostatniej wymianie dwóch czujników przejechało ok.500 km „sukces” bez komunikatu, który zaprasza do serwisu.
    ps. Mam nadzieję, że to już koniec usterek w moim samochodzie…………?

  3. Hej kolego!
    Proszę Cie bardzo napisz co w końcu było; mam podobne objawy i tez jestem ciekawy… Z góry dziekuję i pozdrawiam
    Piotr

  4. Hej kolego!
    Proszę Cie bardzo napisz co w końcu było; mam podobne objawy i tez jestem ciekawy… Z góry dziekuję i pozdrawiam
    Piotr

  5. Hej kolego!
    Proszę Cie bardzo napisz co w końcu było; mam podobne objawy i tez jestem ciekawy… Z góry dziekuję i pozdrawiam
    Piotr

  6. W 95% metaliczne stuki w silniku pochodzą z rozrządu zdarzało się nawet przy 20 000 wymieniać jeśli mogę w czymś pomóc pisać

  7. pękające kolektory wydechowe , ulatujące wirniki w turbie , wypalające się tłoki , słabe pompy wysokiego ciśnienia , wycieki oleju przez kabelki od zaworka w pompie olejowej słabe sprzęgła w niektórych modelach zepsute podgrzewanie odmy pali bezpieczniki od pompy paliwa można wymieniać bez końca

  8. Chyba jednak się skuszę na 1.6 THP. Przymierzałem się, do 1.4 TSI od VW, ale ta jednostka to już jest całkowicie zmasakrowana w necie. Od diesla chciałem trochę odpocząć dla odmiany. Ponadto DPF trochę mnie zniechęca. Słyszałem, że od 2010 THP nie jest taki badziewiasty więc chyba zaryzykuję z DS3.

  9. Ja mam Nowego DS3 2014 1.6 THP 156koni. auto jest nowe ma przejechane lekko ponad 2000km i ogólnie cud miód i orzeszki :). Też miałem obawy co do silnika, ale po 2010 roku ponoć dopieścili go więc zaryzykowałem + mam gwarancję na 5lat /90kkm, a mogę ją rozszerzyć potem do 7lat albo 200kkm

    pzdr. Łukasz

  10. Posiadam Grand C4 Picasso z silnikiem 1.6 THP. Przejechałem dopiero 6500km i jak na razie odpukać. Z początku naczytałem się internetowych opinii nt. tego silnika i tak się wystraszyłem, że na długo dałem sobie spokój o zakupie. Jednak cena skusiła i mam. Jednak dodam, że posiadam też Hondę Accord 2.0 (2003), w którym moc wynosi tyle samo 155 KM. Moment obrotowy to tylko 178Nm, ale porównując oba auta to honor należy się jednak Hondzie za natychmiastową reakcję na pedał gazu, umiejętność wchodzenia na obroty, poczucia ciągłęj mocy i doskonale bezawaryjnego silnika, w którym po 170 tys. km jeszcze nic się nie przydarzyło, poza wymianą tego co niezbędne.
    Z kolei citroenowy 1.6 THP potrafi spalać na trasie ok. 1 litr mniej, niż hondowski silnik, ale to niewielki plus.
    Wracając do 1.6THP należy mieć nadzieję, że z roku na rok producent eliminuje wszelkie niedociągnięcia „wieku dziecięcego”, bo nie ma nic gorszego jak unieruchomić się w obcym mieście na środku skrzyżowania.

  11. DS3 1,6 THP rocznik 2013 – 22kkm – dzisiaj wyświetlił komunikat zaraz po uruchomieniu zimnego silnika – „wysoka teperatura silnika – zatrzymaj samochód” – mniemam z postów że padł był czujnik temperatury ? – bo silnik zimy, płyn chłodzący jest, silnik de facto pracuje normalnie.
    Pozdrawiam

    1. Witam
      Mi również dzisiaj wyświetlił komunikat zaraz po uruchomieniu zimnego silnika – „wysoka temperatura silnika – zatrzymaj samochód” czy to czujnik temperatury proszę o pomoc „wama” a jak było u Ciebie co się okazało ?

  12. Witajcie

    Zanim dojrzałem do zakupu ds5 1,6 200KM również przeglądałem fora internetowe.
    Nie ukrywam, że wypowiedzi niektórych użytkowników nie miały aż tak istotnego wpływu na dokonanie przeze mnie wyboru auta , aczkolwiek z początku włos się jeżył.
    Dojrzałem i kupiłem DS5 Sport Chic 1,6 THP 200KM. nie obyło się oczywiście bez rozczarowań. Dzień przed odbiorem otrzymuje telef od dealera,że auto jutro jest do odebrania przy czym mały szkopuł. Już mnie zaczęła zalewać czerwona. Auto zamówione w marcu z terminem odb lipiec. Myślę , co jest? Okazuje się,że cytrynka będzie bez head-up display…., cóz gorycz tej porażki przełknąłem po otrzymaniu właściwej jajk dla mnie bonifikaty w kwocie 4500PLN. Auto odebrałem bez zastrzeżen i wróciłem do domu. …… Zacząłem się cytrynce przyglądać: na tylnej lampie ślad po białej farbie(auto w perle), źle spasowana pokrywa silnika(odstaje z przudu-palec można włożyć), tylna klapa również źle spasowana(tutaj zostawiłem kciuk) …. Już wiem dlaczego auta przygotowane do wydania klientowi są przykrywane czarnym brezentem…….. Nie dostrzegamy niedociągnięć w przedmiocie zakupu będąc pod ostrzałem bełkotu sprzedawcy…..niestety , pokazałem to w serwisie przy okazji akcji serwisowej….. czekam na wony termin blacharza w serwisie. Reasumują bo do tego zmierzam: czy to auto nie wypierdzieliło się czasem z Lohry i beznadziejni serwisowi blacharze nie dołożyli starań aby przywrócić poprzedni blask cytrynce????? nie wiem co o tym sądzić. pozdrawiam.

  13. W kwestii niedociągnięć innych niźli blacharskie można by rzec ,że po przejechaniu 15000km bez zastrzeżeń. Silnik kręci ślicznie, nic nie skrzypi i nie stuka. Na razie jest wielka frajda z jazdy.
    P.S.
    Sporadyczne przypadki usterki ze zdalnym zamknięciem i otwarciem drzwi. (via touch)

  14. Jeżdżę Peugeotem RCZ z 2012r z poprawionym silnikiem. Wersja z 200km. ODRADZAM 156km zw na turbo dziurę, a spalanie to samo. Mam na budziku ponad 135tyś przebiegu i zero problemów! Nie do wiary, francuz i bez poważnych napraw.
    Przecież tyle opinii jest złych.

    Otóż powiem wam jedno. Trzeba pamiętać o podstawowych czynnościach. Chłodzić turbinę – nie wyłączać silnika od razu po końcu jazdy po dawaniem do deski, tylko odczekać parę minut. Wymieniałem świecie zapłonowe co 100tyś zgodnie z zaleceniami już w sumie 2 razy oraz 2x cewkę zapłonową – nie mają zbyt dobrej trwałości, ale przy ostrej jeździe to wytłumaczalne. Świeczki zapłonowe po 30zł/szt, cewka 100zł/szt. Warto zwracać uwagę na poziom oleju w silniku, bo przy agresywnej jeździe potrafi trochę wziąć. Oczywiście wymiana oleju co 10tyś km, dla własnego spokoju. Ogólnie rzecz biorąc jest to najdoskonalszy samochód ze stajni Peugeota. Dopracowany w każdym calu przy współpracy z ekipą Peugeot Sport. Jeśli ktoś decyduje się na zakup polecam wyłącznie maksymalną opcję wyposażenia z pięknymi skórami, nawigacją, telefonem i xenonem skrętnym, oraz obszytą skórą wewnątrz, skróconymi biegami, mniejsza kierownicą. NIE ZDECYDOWAŁ BYM SIĘ NA ZAKUP PEUGEOTA GDYBY NIE BYŁ NA FULL OPCJI. Tak w ogóle miałem już kupić AUDI TT, ale jak zobaczyłem full opcję RCZ to się w nim zakochałem. Podstawowa wersja tego samochodu to całkowicie inne postrzeganie. Dla porównania podstawowa wersja 104tyś, moja na full opcji 144tyś. Warto zwrócić na to uwagę przy zakupie z drugiej ręki, gdyż ceny mogą być wyższe o kilka tyś zw na wyposażenie, a cena początkowa była 40tyś wyższa. Wyłącznie benzyniak 200km, nie jakiś śmieszny klekot diesla, który nie przystoi w sportowym samochodzie. A co najlepsze spalanie jest niewiele wyższe niż na ropę. Moje średnie spalanie na trasie 5,6l/100km – tempomat na 115km/h. Czyli tyle ile małym miejskim samochodzikiem z benzyniakiem 1.0 i 68km przy tej prędkości.

    Mój znajomy z pracy szukał RCZ po tym jak zobaczył u mnie. Większość ogłoszeń to są samochodu po wypadkach. Aż nie mogłem w to uwierzyć, że 4/5 które oglądaliśmy miały wymienione zderzaki i były niekiedy malowane. Jeśli kupować taki samochód to tylko pewną sztukę.

    1. Witam.
      I jak tam Twój RCZ nadal bez problemu? Zmierzam kupić dla siebie taki model ale nie wiem jak sprawdzić który silnik jest już po poprawkach i nie ma z nim tyle problemów jak ludzie opisują. Na co najbardziej zwrócić uwagę przy zakupie?
      Pozdrawiam

  15. 2 dni? co Tym komentarzem chciałeś uzyskać? To doprawdy powód do przechwałki… a benzyny za 20 zł lejesz hehehe

  16. moi drodzy doradzcie podoba mi sie ds5 2012 2013 ale zastanawiam sie czy benzyna czy diesel raczej do miejskiej jazdy zawsze mialem diesla przwciez dpf mozna usunac co kupic……

  17. Witam
    Mi również dzisiaj wyświetlił komunikat zaraz po uruchomieniu zimnego silnika – „wysoka temperatura silnika – zatrzymaj samochód” czy to czujnik temperatury proszę o pomoc „wama” a jak było u Ciebie co się okazało ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.